Bib & Begijn van start met échte begijnenvlaai

oktober
Je merkt het: oktober is begonnen, de herfst is gearriveerd.
Ieder jaar betekent dat ook dat één musem de leerlingen van de tweede leerjaren basisonderwijs een maand lang over de vloer krijgt, in combinatie met een bezoek aan Bibliotheek Turnhout. Deze keer maken de klassen kennis met het begijnhof en het Begijnhofmuseum, én voor het eerst ook met échte begijnenvlaai.

Als onderdeel van een studie, het project 'Goddelijke gerechten. Smullen van religieus erfgoed' door het Ruusbroec Institute van Universiteit Antwerpen, vond men in de archieven van de Vlaamse begijnhoven namelijk het recept voor deze begijnenvlaai in een zeventiende-eeuws begijnenhandschrift.

In de handen van de Hartenbakker vzw in Turnhout werd de begijnenvlaai volgens dit authentieke recept weer een realiteit. De leerlingen krijgen tijdens 'Bib & Begijn' de kans om te proeven, en dat smaakt duidelijk naar meer! Dankzij deze samenwerking is de begijnenvlaai de eerste realisatie van het project 'Goddelijke gerechten'.